Visie CIRFOOD gaat uit van gezonde voeding voor iedereen

Catering - Sinds CIRFOOD in 2016 de Nederlandse markt betrad, zijn de medewerkers op steeds meer locaties eerlijke, duurzame en verse gerechten gaan bereiden. Hierbij houden ze vast aan de bedrijfsvisie dat iedereen recht heeft op goede voeding. De cateraar heeft al een groot marktaandeel in het (hoger) onderwijs en krijgt ook in het B&I-segment steeds meer voet aan de grond. 

Met het opengaan van de hogescholen en universiteiten kan CIRFOOD weer doen wat het wil doen: goede catering verzorgen met kwalitatieve, lokale en gezonde producten. Want het bedrijf wil verder gaan dan de reguliere cateraars. CIRFOOD heeft de ambitie om duurzaamheid op allerlei terreinen zeer serieus te nemen en in te vullen. We spreken erover met Fred Hegt, operationeel directeur in het moderne kantoorpand van CIRFOOD in Hoofddorp. “Tijdens de coronaperiode heeft CIRFOOD zich gericht op de relatie met onze opdrachtgevers”, zegt Hegt. “Die heeft bij ons altijd centraal gestaan en niet corona. We houden ons vooral bezig met de toekomst en de ambities van ons bedrijf. Zo hebben we de backofficesystemen vernieuwd, zijn er nieuwe food formats ontwikkeld en geïmplementeerd en is onze duurzaamheidsstrategie opgesteld in samenwerking met Nexio Projects.” Duurzaamheid is een van de thema’s waar CIRFOOD in deze periode zijn pijlen op heeft gericht. Hegt: “We werken altijd al milieubewust, maar om tot een formele duurzaamheidsstrategie te komen met een bijbehorend plan van aanpak, zijn we een partnerschap aangegaan met Nexio Projects. Dit adviesbureau heeft eerst een grondige scan uitgevoerd op onze huidige bedrijfsvoering. Hierbij behaalden we het brons-certificaat van Ecovadis in 2020 en zilver in 2021, en streven we naar goud in 2022. Samen met Nexio hebben we een vervolgtraject uitgezet om van daaruit door te werken naar goud. In het kader daarvan gaan we bijvoorbeeld aan de slag met een 360 graden duurzaamheid-scan welke we bij opdrachtgevers kunnen toepassen.”

Food  

CIRFOOD gelooft dat iedereen recht heeft op goede voeding. Het gaat over traditie, innovatie, gezondheid en welzijn, ethiek en verantwoordelijkheid. Hegt: “Eten is onze ware passie en het mediterrane dieet is ons kompas voor een gezonde levensstijl. Door bewuste consumptie te bevorderen, voeden we de toekomst van mens en organisaties. We stimuleren onze gasten om bewust en onbewust betere keuzes te maken, zowel voor henzelf als voor het milieu. We zetten in op goed en gezond eten. Zo is het assortiment opgebouwd met veel lokale- en seizoensproducten, serveren we verrassende smaaksensaties en stimuleren we de bewustwording ook via onze vernieuwde instore communicatie.” 

Planet

CIRFOOD heeft als kernwaarden food, culture en people. Volgens Hegt mag daar het woord planet aan worden toegevoegd, want uiteindelijk is dat wel de kern waar het allemaal om gaat: de toekomst voeden. “Met deze gedachten hebben we samen met de Technische Universiteit van Delft het eerste honderd procent vegetarische universiteitsrestaurant geopend waarbij deze visie nog meer tot uiting komt. Als cateraar weten we dat we met voeding impact maken op het milieu en stimuleren daarom een plantaardig en vegetarisch assortiment. Voor een van onze universiteiten zijn we momenteel bezig met het ontwikkelen van een honderd procent vegan concept.” Maar naast deze food formats, zoekt het bedrijf ook duurzame alternatieven en samenwerkingen. “Of het nu gaat om de eiwittransitie, het gebruik van wegwerpverpakkingen of voedselverspilling, al die aspecten moet je tegenwoordig meenemen als educatiecateraar”, aldus Hegt. “Zo werken we samen met de Orbisk-Zero Food Waste als het gaat om het tegengaan van voedselverspilling. We werken met het systeem Billie Cup als alternatief voor koffiebekers en zijn nu een pilot aan het opstarten met Swapbox als alternatief voor disposables. Zo zijn we op alle fronten bezig om in 2030 CO2 neutraal te kunnen ondernemen.”

Foodcultuurversterker 

Meerwaarde bieden aan de klant, is wat CIRFOOD wil vanuit de nieuwe bedrijfsfilosofie. Hegt noemt dat proces ‘proberen de kleur aan te nemen van de klant’. “We willen cultuurversterkend zijn voor de klant. Dat is onze benadering. Wij kiezen er niet voor om een serie eigen merken bij opdracht binnen te brengen, maar hebben verschillende food formats ontwikkeld voor onze bestaande en toekomstige opdrachtgevers. In overleg met de opdrachtgever bekijken we welk format bij hen past en indien nodig maken we een format op maat.” Hegt wil met CIRFOOD een recht-door-zee-benadering richting de opdrachtgevers. “Werken vanuit een duidelijk partnership, zonder traditionele klant leverancier relatie.” De medewerkers, de Cirfoodies zoals ze genoemd worden, zijn het kloppend hart van de organisatie en de ambassadeurs. Hegt: “We nemen onze mensen mee van a tot z. Vanaf het moment van gunning nemen we de medewerkers mee in de werkwijze en visie van CIRFOOD. Gedurende het implementatieproces van nieuwe opdrachtgevers ben ik zelf nauw betrokken om twee redenen. Allereerst om te zien of hetgeen we hebben beloofd ook wordt uitgevoerd en ten tweede om de klant goed te begrijpen en zodoende de gehele contractperiode de juist service te kunnen verlenen. Gedurende dit proces heb ik contact met medewerkers en leidinggevende op de locaties, dit omdat wij een platte organisatie zijn met korte communicatielijnen. Uiteraard geldt dit niet alleen voor Cirfoodies, maar ook voor onze opdrachtgevers.”

Lees meer over